Hae
Juoksujalkaa

Monipuolisuutta juoksulenkeille

Viikko sitten sunnuntaina juoksin pitkästä aikaa kentällä vetoja. Vauva nukkui treenin ajan vaunuissa ja ehdin juosta 8×400 m vedot. Treeni sinällään oli aika hirveä, jalat eivät ole tottuneet nopeampaan tahtiin. Eli näitä lisää. Lenkit ovat jumahtaneet tasavauhtisille kympeille, koska niille on helppo lähteä vaunujen kanssa tai ilman. Päätinkin haastaa itseni ja lisäämään monipuolisuutta juoksulenkeille.

monipuolisuutta juoksulenkeille

Oma tavoite tällä hetkellä juoksun kanssa on kestävyyskunnon kehittäminen ja jaksamisen ylläpitäminen arjen vastapainona. Synnytyksestä tulee ensi viikolla kuluneeksi 10 kk ja onkin ollut hauska verrata tätä palautumista kolmen vuoden takaiseen. Silloin olin juossut jo yhden puolikkaan tähän mennessä ja siihen tarvittavat pitkät treenilenkit. Nyt palautuminen on ollut juoksun suhteen hitaampaa, monestakin syystä. Kuten sanottu, kympin lenkit ovat jo pitkään sujuneet hyvin ja helposti, mutta ajatus esimerkiksi puolimaratonista on tuntunut kaukaiselta. Pikku hiljaa se on kuitenkin taas hiipinyt mieleen, että olisi kiva testailla jossain vaiheessa pidempää lenkkiä…

Ja tänään sitten juoksin pisimmän pitkän! Olin lähtiessä asettanut sille tavoitteeksi 15 km. Rauhallinen lenkki täydellisessä auringonpaisteessa tuntui kuitenkin sen verran hyvältä, että laitoin vielä kilsan kiellon päälle. 😉 Reitti oli sellainen, että juoksin sen edestakaisin ja kieltämättä hiukan kyseenalaistin alun päätöstä juosta vielä kauemmas. Se kymppi kun menee helposti, niin 13 km kohdalla alkoi tänään painaa jaloissa. Ja viimeiset kolme kilsaa tuntuivat jopa vaikeilta. Mutta kotiin oli päästävä. Joten ei muuta kuin tossua toisen eteen. 😀

Tuli taas todettua, että on aivan eri asia juosta kympin lenkki kuin vaikkapa 15 kilometriä. Nämä pitäisi olla itselle aivan itsestään selviä asioita jo vuosien saatossa, mutta näköjään sitä joka kerta aloittaa tämän kuntoutuksen alusta. Avain kehittymiselle on lisätä monipuolisuutta juoksulenkeille, eikä jäädä junnaamaan samalle reitille. Siitä olen iloinen, että lihaskuntoon on tullut panostettua ja kroppa tuntuu kestävältä. Tämän päiväinen lenkki oli just sopiva haaste itselle tähän väliin, nyt voi rauhassa taas palautella.

Ai että olo tuntuu hyvältä nyt suihkun ja syömisen jälkeen!

xx Laura

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa

Vauvan 9 kk unirytmi: tyyntä ja myrskyä

Uniasioilla täällä taas! Kun yösyötöt jätettiin pois ja unikoulun jälkeinen elämä normalisoitui ajattelin, että onkohan tänne kuukauden kuluttua mitään uutta kirjoitettavaa. Kuinkas kävikään? Miltä näyttää meidän vauvan 9 kk unirytmi?
Alkuun on sanottava, että paljon ollaan menty uniasioissa eteenpäin. Yöheräämiset ovat tosiaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta jääneet, päivän pisimmät unet nukkuu omassa sängyssään vähintään 1,5 h, pääosin 2 h ja välillä herätellään, jos meinaa luisua liian pitkiksi. Iltaisin nukahtaa pääosin sänkyynsä itse, ilman mitään nukuttamisia.
Pari viikkoa viime blogikirjoituksesta myös aamu-unet rullasivat melko mukavasti, oli sellaista tasaisen tyyntä unien suhteen. Aamuherätykset siellä 6 pintaan, mikä on siis meille jo voitto, josta unelmoin klo 05 herätysten aikaan. Pyrimme menemään itsekin klo 22 nukkumaan, niin onhan siinä jo tullut nukuttua hyvät unet. 🙂
vauvan 9 kk unirytmi
Nyt kun tästä katsoo pari viikkoa taaksepäin, juuri ennen vauvan 9 kk virstanpylvästä, pitkän huokaisun saa aikaan mitkäs muutkaan kuin aikaiset aamuherätykset! Aamujen aikaistus tuli taas täysin puskista, koska samalla rytmillä ollaan jauhettu jo pitkä tovi ja merkkejä paremmasta oli jo. Nyt klo 5.20 tai 5.30 herätyksestä on tullut taas aika normaali. Vaikeinta kaikesta tekee se, että vauva juttelee sängyssään täysin virkeänä herätessään. Jaksaa touhuilla siellä n. puoli tuntia herätyksestä, jonka jälkeen alkaa protestoida toimettomana makaamista sen verran kovalla äänellä, että on parempi poistua alakertaan tai esikoinenkin alkaa hiippailla tuohon aikaan hereille.
Tätä kirjoittaessa vauva teki heti 9 kk päivänään poikkeuksen ja nukkui 19-06.15 yhdellä lyhyellä aamuyön klo viiden herätyksellä. Uni olisi jatkunut vielä tuostakin, mutta tällä kertaa isoveljeltä loppui uni ja hän tuli huoneeseen sen verran vauhdikkaasti, että kaikki heräsi. 😀
Tämä onkin isoin haaste: saada molemmat nukkumaan yhtä aikaa hyvin. Isoveli nukkuu normaalisti aina n. 07 asti täysillä unilla, paitsi tietysti silloin, kun tytöllä kerrankin unta riittäisi. Meidän vauvan uni on laadultaan tosi heikkoa ja hän herää heti, jos joku kolahtaa etenkin aamuyöllä. Myöskään vauvan unikoulu aamulla ei tunnu kovin helpolta toteuttaa, sillä naapurihuoneessa herätään takuuvarmasti, jos tuossa 6-7 aikaan alkaa liikaa meteliä kuulua.

Unirytmi

  • Aamu-unet 9.30-10 (nämä lähes aina rattaissa)
  • Lounasunet 12.30-14.30 (nämä nukkuu nykyään todella hyvin ja omassa sängyssä!)
  • Nukkumaan 18.45 (jos päiväunet jääneet lyhyiksi niin klo 18.30)
  • Herätys 05.20-06.20 välillä
Aikaisten aamujen suhteen ollaan mm. muutamaan otteeseen testattu aikaistaa nukkumaan menoa, mutta se johti vielä aikaisempiin aamuihin, jos se edes on enää mahdollista. Iso haaste on pitää vauveli hereillä ekoihin päikkäreihin saakka, että ei ihan nukahda käsiin. Nyt viimeinen puoli tuntia on aina tosi vaikea ja mielellään jatkaisi unia vielä klo 10 jälkeenkin. Olen ollut tuosta kuitenkin tosi tarkka ja antanut vaan säntilliset puolen tunnin unet 9.30-10.
Ruoka-asiat on kunnossa (syö 5 isoa ateriaa ja maidot päälle), makuuhuone on pimennetty ja kohina käytössä. Viileämpi makkari saisi toki olla näillä säillä, mutta ilmalämpöpumpusta huolimatta, meidän makuuhuone tuntuu koko talon kuumimmalta. Jos ovea voisi pitää auki, lämpötila olisi parempi, mutta silloin taas huone on huomattavasti valoisampi.
Pari asiaa on ollut itsellä mielessä, joita tekisi mieli testata: vartin myöhäisempää nukkumaanmenoaikaa (klo 19) tai siirtoa veljensä viileämpään huoneeseen. Uskaltaiskohan? 🙂
Jätä ihmeessä kommentti, jos keksit jonkun loistoidean. Nimittäin heti, kun kellonaika alkaa jatkuvasti kutosella (tai tietysti seiskalla), olen 100 % tyytyväinen uniasioihin.
Palataan!
xx Laura
Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa