Hae
Juoksujalkaa

Suosikkitreenini!

Aikamoinen blogitauko vierähti. Täytyy palata kirjoittamaan jostain tutusta ja turvallisesta, että saa taas homman rullaamaan. 🙂

Kysyin Instassa noin viikko sitten teiltä, millaista sisältöä haluaisitte blogista lukea. Sieltä nousi teemat: arki, perhe, treenivarusteet, treenit, saliohjelma, treeniohjelmat ja hiihto. Näistä aiheista siis tulossa jatkossakin kirjoituksia.

suosikkitreenit

Aloitetaan treeneistä, koska mun tämän hetkiset suosikkitreenit eivät ole tainneet jäädä huomaamatta! Varsinkin Instassa seuranneet ovat varmasti nähneet, kuinka innoissaan olen nykyään noista juoksun ja lihaskunnon yhdistävistä tehokkaan napakoista treeneistä.

Tällaiset yhdistelmätreenit ovat tehokkaita kunnolle, mutta myös ajankäytön kannalta – perustreeni on tunnissa taputeltu. Toimivat niin kesällä kuin talvellakin ja ainakin mun mielestä parasta on liikkua ympäri vuoden ulkona mahdollisimman paljon!

Mikään uusi juttu tällainen harjoittelu ei mulle ole, oikeastaan olen aina treenannut näin. Ehkä se vaan korostuu eri tavalla, kun varsinaista ”juoksuohjelmaa”, pitkiä lenkkejä tai muutenkaan tavoitteellisuutta ei ole juoksun suhteen, vaikka siitä tykkäänkin ja sitä haluan tehdä. Monipuolisuus on kuitenkin valttia, sen nimeen olen aina vannonut.

Nämä yhdistelmätreenit muokkaantuvat helposti myös sen mukaan, miten paljon aikaa ja energiaa on käytössä. Joskus voin juosta alle 2 kilsaa tai 5 kilsaa, teen napakan (yleensä 6-8 liikkeen) lihaskuntotreenin ja juoksen takaisin kotiin. Joskus lenkin pituudeksi tulee 4 kilometriä, joskus 10 tai kaikkea siltä väliltä. Joskus teen treenin myös vaikka vasta vitosen tai kympin juoksulenkin päätteeksi. Täysin fiiliksen mukaan!

Yleisimmin ohjelmassa on koko kropan kehonpainotreeni, joskus vaan esimerkiksi core. Treenit soveltuvat niin ulkona kuin sisällä tehtäviksi ja useimmiten ilman minkäänlaista välinettä. Instasta löytyy #juoksujalkaatreenit, mistä toivottavasti saatte lisämotivaatiota omiin treeneihin!

reaaliajassa

Siinä vaiheessa kun huomasin, että näitä treenejä tallennetaan Instassa satoja kertoja, se lisäsi toki motivaatiota myös niiden kuvaamiseen ja suunnitteluun. Kuvan laatu ei tosin aina päätä huimaa, useimmiten videot on kuvattu pimeässä ja tosiaan siellä vesi-räntä-lumisateessa, kuten niitä oikeastikin teen. Lataan videot Instaan lähes reaaliajassa ja kuvaan liikkeet idealla ´kerralla purkkiin`. Arjen tehokkuutta tämäkin.

Parhainta koko hommassa (tietysti treenin jälkeisen fiiliksen lisäksi) on kuulla, että joku rehkii samoissa hommissa ja testailee näitä! Kuten joskus totesin, myös itsellä auttaa välillä ponkaisemaan ylös sohvalta, kun tietää että on mojova treeni suunniteltu ja jonka haluan myös teille jakaa. On aina mukava kuulla, mitä tykkäätte.

Kahvakuula- ja kuminauhatreenejä on toivottu ja vaikka pääpaino pysyy täysin ilman välineitä tehtävissä kuntopiireissä, tulossa lähiaikoina myös näitä!

Talvista viikonloppua,

xx Laura

@juoksujalkaa Facebookissa

@lauraenroth Instagramissa

Kuvat: Markku Lempinen

Juoksua läpi vuoden

Mulla on valtava juoksukenkäkokoelma ja mm. yksi iso kaappi omistettu pelkästään lenkkareille. Olen saanut 7 blogivuoden aikana ison määrän juoksukenkiä testiin, joista osa on juostu puhki, osa kierrätetty eteenpäin ja osa säilytetty omaan käyttöön. Käytän jo viikon aikana monia eri kenkiä, joilla kaikilla on oma käyttötarkoituksensa.

No, tämä on osa blogi”työtäni” ja tietenkään juoksuharrastajalla ei ole tarvetta näin valtavalle määrälle kenkiä. Saan paljon kysymyksiä juoksukenkiin liittyen ja on mukava kertoa kattavasti omista käyttökokemuksista eteenpäin. Yksi tyypillinen kysymys juoksuvalmennettavilta on ollut, millaisella kenkävalikoimalla pärjää tai olisi hyvä lähteä alkuun.

istuvuus ja käyttötarkoitus

Juoksukenkiä on vaikea tai oikeastaan mahdoton arvostella arvosanoin, sillä kengät jotka istuvat omaan jalkaani, voivat olla toiselle huono valinta.

Juoksukenkiä ostaessa kannattaa aina testata kenkää omaan jalkaan ja miettiä värin ja ulkonäön sijaan aivan muita asioita. Kiinnitä huomiota istuvuuteen omassa jalassa ja siihen, mihin käyttötarkoitukseen olet tossuja hankkimassa.

Itse juoksen läpi vuoden ja olen pyrkinyt rakentamaan kenkävalikoimasta sellaisen, että koskaan ei tarvitse lenkkiä jättää väliin varusteiden puuttumisen takia. Kaikkihan on hyvin jos aina olisi kesä tai vaihtoehtoisesti pikku pakkanen. Mutta harmittavan usein sataa vettä, räntää, on sohjoa, liukasta jne. Mietin yhdelläkin peilijäällä juostulla lenkillä, että Suomessa lenkkeilijä pärjää karkeasti parilla kenkäparilla, mutta neljän parin omistaja voi jo nauttia monista erilaisista treeneistä.

juoksua läpi vuoden

  • PK tossut

    Peruskestävyyskengät, joilla voi juosta oikeastaan lenkin kuin lenkin. Nämä ovat hyvät peruskengät aloittelevalle juoksijalle tai jo kokeneemmalle juoksijalle valinta pitkille, rauhallisille peruskestävyyslenkeille. Vaimennus ja tuki mahdollistaa pitkätkin lenkit ja toisaalta ovat hyvä valinta juoksuharrastuksen alussa. Näillä kengillä on mahdollista lenkkeillä läpi vuoden, kunhan ei ole märkää, liukasta tai liian kylmä. 🙂

  • Kevyet ja nopeat

    Kengät, joilla on mahtava lähteä tekemään vähän vauhdikkaampaa treeniä. Nämä toimivat aloittelevalla juoksijalla esimerkiksi intervallitreeneissä. Hyvän hengittävyyden vuoksi ihan parhaat kesäisille pyrähdyksille ja loistavat mm. yhdistelmätreeneihin, jossa on sekä juoksua että lihaskuntoa. Huomattavasti mukavammin jalat spurttaavat, kun käytössä on kevyemmät kengät. Kokeneempi juoksija nimittää näitä kisakengiksi ja näiden kenkien skaala on laaja.

  • Vedenpitävät juoksukengät  

    Itse välttelin vedenpitävien juoksukenkien sekä nastakenkien hankintaa viimeiseen asti, kunnes tajusin, että niille todella on neljän vuodenajan maassa paikkansa. 😀 Nykyään vedenpitävät lenkkarit eivät ole enää kolkkoja ja kömpelöitä, vaan niillä on oikeasti mukava juosta. Parasta on tietysti se, että varpaat eivät kastu ja lenkillä on mukava olo alusta loppuun. Päällisosan kalvon ansiosta kengät ovat myös lämpimämmät ja usein hyvin heijastetut, mikä on valtava etu kaamoslenkeillä. Itse ihastuin tänä syksynä Cloud Waterproof kenkiin ja ainakin täällä pääkaupunkiseudulla ovat olleet yhdet käytetyimmistä kengistä. Usein vedenpitäviä kenkiä löytyy myös maastokengistä, joiden pohja on pitävä.

  • Nastat  

    Nastakenkien hankinta on ollut yksi parhaista tekemistäni. Aiemmin Helsingin keskustan tuntumassa asuessa näille ei juurikaan ollut tarvetta, koska asvaltti on näkyvissä lähes läpi vuoden. Toisaalta juuri siellä asuessa ja pääteiltä poiketessa, tajusin nastojen tarpeen. Myös vaunujen kanssa juostessa jäistä mäkeä ei vaan pääse ylös, jos on vielä vaunut painona. 😀 Nykyään nastat ovat helpotus liukkailla keleillä juostessa ihan ilman vaunujakin. Juoksuaskelta ei tarvitse yhtään varoa ja sitä kautta mm. lonkankoukistajat eivät kipeydy. Juostessa uskaltaa ponnistaa ja askeltaa reippaastikin, sillä nastat todella pitävät niin tasamaalla kuin jäistä mäkeä ylös ja alas juostessa. Nastakengistäkin löytyy valtavasti eri variaatioita, nopeampaan ja leppoisampaan menoon. Löytyy leveälestistä ja kapeampaa. Itsellä käytössä on tuolta vaunulenkkiajoilta hyvinkin peruskengät, joilla luonnistuu perus talvilenkit sekä kävellen että juosten.

Kuten alussa mainitsin, lenkkeilijä pärjää vähälläkin, jopa yksillä tossuilla läpi vuoden, mutta näillä 2-4 valinnalla juoksu tuntuu mukavalta säällä kuin säällä. 🙂 Juoksukilometrien lisääntyessä jaloille tekee myös hyvää, kun ne saavat hieman erilaista ärsykettä; vaimennusta, tukea ja jäykkyyttä, joten muutamien eri kenkien omistaminen on siinäkin mielessä kannatettavaa.

Kepeitä lenkkejä,

xx Laura

@juoksujalkaa Facebookissa

@lauraenroth Instagramissa