Hae
Juoksujalkaa

Ilmat kylmenee, aluskerrastoa kehiin: Helly Hansen Dry

Ensilumet on satanut maahan ja ilma kylmentyi kerta heitolla! On aika kaivaa lämpimämmät ulkoilu- ja urheiluvaatteet esiin. Urheilu onnistuu säässä kuin säässä, kunhan pukeutuu olosuhteiden mukaisesti. Itse en ole kovin tarkka mittarilukemien tai sään seuraamisen suhteen, sellaisella ajatusmaailmalla Suomessa urheilu onnistuisi noin pari kuukautta vuodessa.

Sen sijaan, tärkeintä on kiinnittää huomiota toimiviin vaatteisiin ja asusteisiin ja aloittaa vaatteiden valinta jo alimmasta kerroksesta. Lähimpänä ihoa olevasta kerroksesta riippuu, miten mukavalta olo hikisenä tuntuu.

Helly Hansen Dry -aluskerrasto on parhaimmillaan +15 – -15 -asteessa eli ihanteellinen vaihtelevissa säissä ja kovatehoisessa urheilussa, kuten juoksussa ja hiihdossa. Hieman verkkomainen materiaali on ohut, joustava, kevyt ja nopeasti kuivuva. Lämmittää olematta kuitenkaan liian kuuma. Aluskerrasto on leikkaukseltaan hyvin istuva, jonka päälle on helppo pukea lisäkerroksia.

Kerrasto on valmistettu 100 % polypropeenista, joka on öljypohjainen tekokuitu. Materiaali ei varastoi kosteutta sisälle kuituun juuri lainkaan, joten hiki siirtyy seuraavaan, imevään vaatekertaan. Tekokuidut toimivat teknisissä vaatteissa erinomaisesti, mutta heikkoutena on hienhajun pinttyminen materiaaaliin. Helly Hansenin Dry -kerraston voi onneksi pestä 60 asteessa, joka toivottavasti estää pinttymistä jonkin verran.

Kerrastosta tulossa lisäkommentteja ja käyttökokemuksia, kun pääsen sitä muutaman kerran kunnolla käyttämään ja pesemään!

Saunajooga -kirjasta ohjeita lauantaisaunaan

Kävin muutama viikko sitten testaamassa Saunayogaa Tiina Vainion johdolla. Sain testin jälkeen postista mieluisan paketin eli Tiinan kirjoittaman Saunajooga-kirjan! Kiitos!!

Selasin kirjan samalta istumalta läpi ja sen jälkeen olen jo liikkeitä muutamia kertoja testaillutkin. Saunajooga yhdistää konstailemattomasti saunan hiljaisuuden ja joogaan pohjautuvien yksinkertaisten liikkeiden rentouttavan ja vahvistavan vaikutuksen. Saunan lämmössä tehtävät liikkeet samalla purkavat kehon jännitystiloja ja rentouttavat mieltä ja sen avulla selkäranka, nivelet ja lihakset tulevat notkeammiksi ja vahvemmiksi.

Kirjaan on hienolla tavalla yhdistetty saunajooga-sarjojen lisäksi kauneuteen ja hyvinvointiin liittyviä ohjeita, juomareseptejä sekä upeita Charlotta Bouchtin ottamia tunnelmakuvia. Laadukkaasti toteutetusta kirjasta oikein huokuu hyvän olon tunne ja mieltä rauhoittava vaikutus!

Saunajooga. Rauhoitu ja rentoudu -kirjassa on ohjeet kolmeen joogasarjaan, vaikkapa koti- tai mökkisaunassa tehtäväksi. Aamujooga, iltajooga ja selkäsarjaan on koottu vaihe vaiheelta selkeät ohjeet sekä sanallisesti että kuvallisesti. Jokainen sarja koostuu lyhyestä alku- ja loppurentoutuksesta sekä kuudesta liikkeestä. Sarjat ovat kestoltaan puoli tuntia.

Osa liikkeistä vahvistaa keskivartalon ja jalkojen lihaksia, osa lisää selkärangan sekä olka- ja lonkkanivelten liikkuvuutta ja osa venyttää niska- ja hartiaseudun, selän, kylkien ja pakaroiden lihaksia.

Ohjeistettujen sarjojen lisäksi aion testailla myös kasvo- ja vartalohoitoja sekä terveellisiä juomaohjeita luonnon raaka-aineista.

Kirjassa on hyvin todettu, että sarjoihin ja resepteihin ei kannata suhtautua kuin kunto-ohjelmiin ja laihdutuskuureihin vaan ne on suunniteltu niin, että ne on helppo omaksua osaksi päivittäistä arkea. Arkisten valintojen ja hyvinvoinnin lisäämisen olisi tärkeää tuottaa iloa ja nautintoa, muuten se alkaa tuntua työnteolta ja se ei ole pidemmän päälle kestävää.

Tämän päiväisen treenikokeilun jälkeen on pieni rentoutuminen ja saunajoogailu jälleen paikallaan. Sauna lämpenemään siis – rentoa lauantai-iltaa!