Hae
Juoksujalkaa

Viikonlopun treenileiri kuvina

Viikonloppuna oli ohjelmassa kunnon Etelä-Pohjalainen treenileiri! : D Se piti sisällään mukavan määrän treeniä, sopivassa suhteessa ruokaa ja lepoa sekä rentoutumista. Toimiva resepti! Tuli kerrankin otettua myös kuvia, joten laitetaas kehiin tällainen kuvapainotteinen teksti tällä kertaa.

Treeniteema alkoi mukavasti heti perjantai-iltana, kun työpäivän ja ajomatkan jälkeen oli pakko päästä saman tien vetreyttämään jalkoja lenkille.

IMG_1

IMG_2

Tämä ei ollut sitten proteiinipannari : )

Treenit tein Kuortaneella, jonka urheiluopisto tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet harjoitteluun, niin sisällä kuin ulkona.

IMG_4

IMG_9

Sateisen harmaana lauantai-aamuna tein alkulämmittelyn hallissa radalla ja sen jälkeen treenin salilla. Sisäradasta innostuneena, kävin juoksemassa vielä muutamat vedot palautuksineen suoralla.

IMG_5

Aamusalilla oli alkuun vain siivooja ja minä

IMG_6

Vetosuora : )

IMG_7

Ohjelmassa oli mm. vähän liikkuvaa askelkyykkyä…

IMG_8

…askelkyykkyä korokkeelle nousten…

IMG_15

…pystysoutua ja kyykkyjä. Loistava tuollainen TV, josta näki tehdyn liikkeen viiveellä. Hyvä apu oikean tekniikan löytämiseksi.

IMG_16

…punnerruksia ja jalkojen vetoja bosu-pallolla…

IMG_17

Sunnuntai-aamun aloitti parin kilometrin lämmittelylenkki näissä kovin rauhallisissa maisemissa. Tein keskivartalopainotteisen treenin toisella, uimahallin yhteydessä olevalla salilla ja loppuverryttelyksi jälleen pari kilometriä ulkona juosten.

IMG_10

IMG_11

IMG_12

Ja väliin tietysti vähän kävelylenkkejä koiran kanssa.

Viikonlopun ylivoimaisesti parhaimmat hetket vietettiin kuitenkin tutustuen muutaman päivän ikäiseen kummityttöön.

IMG_13

Sunnuntaina, kun palasin illalla takaisin Helsinkiin, oli vielä vetäistävä lenkkarit jalkaan ja lähdettävä pienelle happipyrähdykselle! Tällä hetkellä Tukholmaan tähtäävä juoksuohjelma sisältää vielä lähinnä viikottaista kilometrien kartuttamista ja totuttelemista kasvavaan kilometrimäärään. Viikon tavoitteesta puuttui muutama kilometri ja luonne ei tietenkään anna periksi jättää yhtään viikkoa, ettei tavoite täyttyisi. Tämä olikin lopulta ihan loistava veto, sillä vaikka kello oli jo melko paljon ja jalat sekä automatkan että treenien väsyttämät, olo tuntui todella hyvältä lenkin jälkeen ja uni maittoi. Varmasti sen takia myös alkaneen viikon spinning luisti maanantaina hyvin.

Tällä viikolla luvassa on juoksukilometrien lisäksi ainakin toinen spinning-tunti, Halloween-spesiaalitunti perjantaina Helsinki Sports Clubilla. Muutenkin liikkumiset täytyy suunnitella huolellisesti, koska viikonloppu sujuu Skiexpo -messuilla. ASA:n Facebookissa on käynnissä myös arvonta, jossa voi voittaa lippuja messuille!

ASA:n testissä kaikille avoin Pranama pop up jooga- ja hyvinvointikeskus

Joogaa ilman rajoja

Laura ja Miia kävivät testaamassa Helsingin keskustassa Kluuvin kauppakeskuksessa sijaitsevan joogakeskuksen, Pranaman. Syyskuussa auennut pop up jooga- ja hyvinvointikeskus tarjoaa kaikille helposti lähestyttävän mahdollisuuden tutustua joogan saloihin myös ilman aikaisempaa kokemusta joogasta.

pranama

Pranamassa järjestetään erilaisia teematunteja, kuten lounasjoogaa ja suosituksi noussutta sinkkujoogaa perjantaisin. Tunneille on helppo osallistua milloin vaan, koska joogatunteja on tarjolla aamusta iltaan maanantaista perjantaihin sekä sunnuntaina. Osallistuminen tunneille ei vaadi sitoutumista, ennakkoilmoittautumista tai rekisteröitymistä. Kunhan astut sisään avoimin mielin  ja yllä on rennot ja mukavat vaatteet. Maksu suoritetaan omantunnon mukaan eli ennen tuntia tiputat lippaaseen sen verran kuin haluat joogatunnista maksaa. Pranamasta löytyy joogamattoja ja vilttejä, joten siinäkin mielessä tunnille poikkeaminen on tehty helpoksi.

Kuva 3

Torstain iltatunti klo 20-21 on teematunti, jonka sisältö on aina erilainen ja riippuu joogaopettajasta.  Tällä kertaa joogaopettajana oli Jenni ja tunti koostui joogan perusasanoista. Meistä molemmat oli joogannut jonkun verran, joten liikkeet olivat tuttuja. Opettaja kertoi ja näytti jokaisen liikkeen huolellisesti etukäteen, joten kyseinen tunti sopi parhaiten aloittelijalle.

Tunti aloitettiin rentouttavassa istuma-asennossa ja haettiin mielen rauhoittumista hengittämisen ja alkurentoutumisen avulla. Ensimmäisenä asanana tehtiin kissaa, jonka avulla lämmiteltiin keskivartaloa. Kissan jälkeen käytiin perusteellisesti läpi aurinkotervehdystä, johon sisältyy useita asanoita esimerkiksi kobra, koira, etunoja, eteen taivutus ja kolme erilaista soturiliikettä. Asanat käytiin Jennin ohjeilla ja itse tekemällä huolellisesti ja rauhallisesti läpi. Tunnin lopussa tehtiin vielä muutamia venyttely- ja kiertoliikkeitä. Joogatunnin päätteeksi, se kaikkein paras osuus, loppurentoutuminen selinmakuulla.

Kuva 2

Joogatunti kauppakeskuksen yläkerrassa on toisaalta todella helppo ja rauhoittava kokemus, mutta osaltaan äänet kuuluivat käytäviltä hieman läpi. Torstain iltatunnilla Kluuvi oli jo hiljentynyt, mutta jäimme vähän miettimään, tulevatko äänet läpi liikaa päiväsaikaan? Tila oli suuri, jonne mahtuu isompikin porukka joogaamaan. Kivinen lattia oli melko kylmä, joten loppurentoutuksessa kannattaa varata pitkähihaista tai napata viltti mukaan.

Pranaman facebook -sivuilla  ja kotisivuilla on nähtävissä joogatuntien aikataulut ja tuntien sisällöt. Olisimme molemmat kaivanneet joogatunnilta hieman enemmän haasteellisuutta, koska meillä oli jo aikaisempaa kokemusta joogasta. Tämäkin toki onnistuu, seuraavalla kerralla täytyy vain huolellisemmin tutustua etukäteen tuntien sisältöön.

Kuva 1