Koeajossa: KIA Sportage
Ajan autolla päivittäin ja autoilu kuuluu isona osana jokaiseen päivääni. Työni pitää sisällään paljon lyhyitä matkoja pääkaupunkiseudulla ja autossa pitää viihtyä ja autolla ajosta pitää. Kilometrejä kertyy ja siksi myös vaatimukset ovat korkealla. Olen aina ollut kiinnostunut autoista ja olen sellaisen omistanutkin heti 18-vuotiaasta lähtien.
Autossa pitää olla tehokkuutta ja energisyyttä. Sporttisuus on vaatimuksena itsestään selvä. Auton pitää olla ketterä, mutta ei missään nimessä pikku-auto, joka jää jalkoihin moottoritiellä. Mielenkiinnolla lähdin testaamaan tehokasta pikkumaasturia: KIA Sportagea.
kia sportage
Sportage pähkinänkuoressa
Ominaisuuksia on valtavasti. Siitä kertoo jo ohjekirjan paksuus. 😀 En tietenkään ohjekirjaa lähtenyt lukemaan vaan ihan rohkeasti testailin ominaisuuksia ja painelin nappeja.
En tässä aio kertoa sen enempää teknisistä ominaisuuksista, sen osaavat ammattilaiset huomattavasti paremmin. Tarkoituksenani on ottaa enemmän kantaa auton käytettävyyteen arkipäiväisten kokemusten kautta. Käytössäni oli Business Premium -versio eli kaikilla mausteilla höystetty Sportage.
Reilun viiden päivän koeajossa ehdin käyttää vain murto-osan toiminnoista. Jäi vähän hampaankoloon esimerkiksi soraisen alamäkiajon testaaminen (tähän löytyy autosta oma nappi). Eikä tuo nelivetokaan päässyt kaupunkiajossa aivan parhaaseen testiin. 😉
Ylipäätään kaikkeen löytyy Sportagesta oma nappi. Kosketusnäyttöinen ajotietokone tekee hommista helppoa ja peruutustutka hoitaa kaiken lähes puolestani. Smart Key tarkoittaa sitä, että edes avainta ei tarvita auton käynnistykseen. Rattikin lämpenee talvisäillä. Kaikki on automaattista, kunhan vain istut tukevasti penkissä.
Sporttisuus ja ketteryys
Ulkonäöltään Sportage on mielestä todella sporttinen. Auto on melko iso, mutta silti se näyttää ketterältä ja tuoreelta. Kiivetessä autoon sisään, ajatus hieman muuttuu.
Olen tottunut huomattavasti matalampiin autoihin ja Sportageen sisälle pääseminen on jo pieni haaste, koska auto on korkea ja kynnys leveä. Autoa ajaessa tuntuu, että voi katsella liikennettä korkealta ja aivan eri vinkkelistä. Penkin säädöt ovat hyvät ja pidän erityisesti ristiselän tuesta, jonka voi halutessaan säätää.
Ketteryys ei ole Sportagen parhaimpia ominaisuuksia. Koeajamani auto oli diesel, neliveto ja automaattivaihteinen. Pitkillä matkoilla aivan erinomainen. Lyhyissä, ripeissä ajoissa (joita suurin osa on) ei niinkään. Toki automaattivaihteet toimivat erinomaisesti myös kaupunkiajossa, joka jäi osaltaan viikon koeajon jälkeen myös päälle. On täytynyt opetella kytkimen käyttö uudelleen. 😉 Mutta eipä Sportagella mitään ketterää pikku kauppakassia haetakaan.
Ajotyylin voi valita kolmesta eri vaihtoehdosta: Sport – Normal ja Comfort. Parkkitutka löytyy edestä ja takaa sekä kamera auttaa peruuttaessa. Parkkeeraus vaati ehkä eniten totuttelua, vaikka parkkeeraajana en ole ehkä se tyypillinen nainen vaan nimenomaan useimmiten sujautan autoni taskuparkkiin kuin ison, väljän parkkialueen viimeisimpään nurkkaan (anteeksi yleistys). 😉
Upeinta autossa
- Ehdottomasti sporttinen ulkonäkö. Hmm, näyttävät ottaneen Audin entisen suunnittelijan riveihinsä. Ulkonäkö kuitenkin hieman hämää, sillä enemmän luokittelisin Sportagen tilavaksi perus perheautoksi. Erittäin mukava pitkien matkojen kaveri ja ehdottomasti testaamisen arvoinen paljon tilaa ja vakautta kaipaaville. Mikäli neliveto ei ole tarpeellinen, hintakin tippuu huimasti.
- Ehdottomasti myös lasikatto. Katseenvangitsija, joka tuo autoon valoa ja tekee kaikesta niin paljon valoisampaa. Kuin ajelisi taivasalla, suoraan pilvien alapuolella.
- Tilava tavaratila, joka syö sisäänsä kaiken. Suht tilavan pääällisosan alta paljastuu vielä erillinen tavaransäilytyslokerikko.
Yhteenveto
Useimmiten yksin ajavalle Sportage on auttamatta liian suuri. Uskon kuitenkin, että erittäin pätevä kilpailija sekä hintansa ja ominaisuuksiensa puolesta pikkumaasturia hakevalle.
Pidän autolla ajamisesta ja mieleen tuli loppuvaiheessa jopa sellainen tunne, että Sportagessa kaikki on tehty jopa liian helpoksi ja automaattiseksi. Toki tämä on suuntaus kaikilla muillakin automerkeillä ja -malleilla.
Testijaksolla mielessä käväisi jopa sellainen, että autolla ajamisen tunne ja oma hallinta hieman katoaa kaiken automaation myötä.
Itse ärhäkkään bensakäyttöiseen autoon tottuneena, pidin Sportagea melko löysänä ja hitaasti lämpeävänä autona. Tämä nyt on kuitenkin vain tottumiskysymys ja sen vuoksi pikkumaasturi pääsikin oikeuksiinsa pitkillä pätkillä, jossa vakionopeudensäätimen saattoi asettaa satasen pintaan. Silloin nautin eniten ajosta. Niin, ja myöntäväthän ne KIAlle 7 vuoden takuun.
xx Laura
@juoksujalkaa Facebookissa
@lauraneroth Instagramissa