Hae
Juoksujalkaa

Brändilähettilään tuotesuositus: sporttiliivit

*Sisältää mainoslinkkejä

Naisille yksi tärkeimmistä treenivarustehankinnoista on ehdottomasti urheiluliivit. Niiden valinnassa on olennaista oikean koon ja istuvuuden lisäksi niiden käyttötarkoitus. Eri merkeiltä löytyy vaihtoehtoja niin matalan-, keskitason sekä korkean tuen antavista liiveistä.

Matalan tuen liivit soveltuvat rauhalliseen treeniin, joka ei sisällä hyppyjä (kävely, jooga, venyttely jne.). Keskitason tuen liivejä voi käyttää hyvin esimerkiksi salitreenissä tai mikseipä vaikka hiihdossa, vaikka itse tykkään silloinkin valita korkean tason liivit. Kolmannen tason ja vahvimman tuen antavat liivit soveltuvat juoksutreeniin ja esimerkiksi hyppyjä sisältäviin jumppiin.

Olen testannut valtavan määrän urheiluliivejä eri merkeiltä vuosien aikana. Omat suosikit ovat löytyneet ja merkittävää on yksilöllinen istuvuus ja oikea koko.

Kari Traan sporttiliivit

Driva -liivit


Näissä on ihanan pehmeät ja kevyesti muotoillut kupit. Erityisominaisuutena näissä on se, että kupit ovat 100% merinovillalla laminoidut. Liiveissä on hyvät säätömahdollisuudet sekä olkaimissa että ympäryksessä.

Käytän näitä juoksulenkeillä, sillä niissä on korkean tason tuki, mutta toimivat loistavasti myös kevyemmissä treeneissä. Todella mukavat ja pehmeät päällä, joten välillä eksyvät päälle ihan muuteN vaan kotioloissakin.

Tuo merinovilla sporttiliiveissä(kin) on muuten aika hieno ominaisuus. Pakko nimittäin mainita pienenä yksityiskohtana erittäin käytännön kokemus. Nimittäin Emilin vauva-aikana ulkoillessa nämä toimivat todella hyvin, koska ne pitivät etumuksen lämpimänä, suojasivat tulehduksilta ja siten pitivät imetyksen käynnissä. 😉

Uutena tulokkaana tähän kevääseen sain parisen kuukautta sitten testikäyttöön Frigg -liivit.

Nämä ovat tällä hetkellä kaikista vahvimman tuen antavat liivit KT:n valikoimassa. Itse tykästyin näihin heti ja olen käyttänyt juoksulenkeillä.

Näissä liiveissä on muotoiltu etuosa ja olkaimet on mahdollista pitää joko suorina takaa tai laittaa hakasella painijamuotoon topista riippuen. Tämä ehdoton plussa, sillä yleensä topit on kaikki painijamallisia, mutta taas juoksulenkillä paidan alla tykkään pitää olkaimet suorina. Jotenkin tuntuu, että silloin tuki on vielä parempi.

Niin ikään korkean tuen Idunn -liivit olisivat omaan makuun aivan täydelliset muotoillun etuosan ja ristiinmenevän selkäosan takia.

Näistä en kuitenkaan ole löytänyt itselle täysin istuvaa ja oikeankokoista mallia. Kupit ovat sen verran vahvasti muotoillut, että ne pitää istua täydellisesti tai muuten menee pieleen. Nämä ovat myös liivit, joita en itse suosittelisi välttämättä ainakaan pidemmille juoksulenkeille. Tämä sen vuoksi, että saumat saattaisivat alkaa hangata pidemmällä matkalla. Tuen puolesta sopivat siis juoksuun, mutta silloin istuvuus on oltava nappi. Jumppiin/salille ehdottomasti loistava valinta.

Mutta kuten sanottu, tämä jos mikä varuste vaatii eri merkkien, kokojen ja tukitason liivien sovittelua, jotta on mahdollista löytää itselle ne täysin sopivat!

Sitten kiva asia, jonka saan teille jakaa: Koodilla LAURA20 saatte Kari Traan nettikaupan koko valikoimasta -20%. Myös postikulut ovat ilmaiset. Tarjous voimassa 15.3. saakka.

Ihanaa sunnuntaita ja kevätostoksille mars! 😉

xx Laura

@juoksujalkaa Facebookissa

@lauraenroth Instagramissa

Kuvat: Karitraa.com

Yksi kaikkien aikojen suosikkitreenini!

Odotan maanantain treeniryhmän juoksutreenejä aina innolla. Viime viikolla ne jäivät väliin, joten nyt oli oikein ekstra-odotukset. Viikko alkaa niin reippaasti porukassa juosten. Lisäintoa toi päivän treeniksi merkitty vanha kunnon pyramiditreeni, joka on kautta aikain yksi suosikkini!

Löytyipä tähän hätään muuten vuodelta 2014 vanhan tekstini  pyramiditreenistä. 😉 Tuo oli rakenteeltaan hieman erilainen ja sopi hyvin silloisen maratonharjoittelun tueksi. Kilometrejä kertyy siinä mukavasti enemmän.

Vähän jännitysmomenttia eilisiin treeneihin lähtöön toi oikean pakaran ja takareiden alueella muutaman päivän tuntunut kipu. Arvelen itse kivun johtuvan pakaran jumista, mutta varasin ajan myös Helsingin urheiluhierontaan tarkempaan analysointiin. Kipu tuntui eilisellä vaunulenkillä enemmän ja nimenomaan kävellessä. Testasin hölkkää ja siinä ei tuntunut lainkaan!

Mahtavaa, joten ei muuta kuin treeneihin mukaan!

pyramiditreeni

Pyramiditreeni on siinä mielessä loistava, että se on mahdollista tehdä juuri kunkin päivän kunnon mukaan. Tänään ajattelin tehdä treenin rauhassa, jalan tuntemuksia kuunnellen, mutta kuinkas kävikään!? Treeni (ja porukka) vei mukanaan, tietysti!

Pyramiditreenin voi toteuttaa vaikka millä kaavalla, mutta pääasia on sen rakenne. Minuuttien avulla ensin ”kavutaan pyramidi ylös ja sitten lasketellaan alas”. Intervallitreeni, jossa olennaista ovat sykkeiden nousut ja laskut. Tänään mentiin kaavalla 1-1, 2-2, 3-3, 4-4, 3-3, 2-2, 1-1, joissa numerot kuvaavat minuuttipareja. Ensimmäinen numero juostaan kovaa, sykettä nostaen ja toinen todella rauhallisesti, jotta syke laskee. Täytyy sanoa, että tuo neljäminuuttinen oli paha! Mutta, jalassa ei tuntunut – se on pääasia.

Oman lisänsä harjoitukseen tuo nämä paikalliset talviolosuhteet. On tuulta, jäätä, lunta ja pakkasta, mutta niinhän se on, että kesällä kulkee sitten helposti, kun talvella jaksaa painaa luonnon kanssa kilpaa! 😀 😀

Ihan parasta, kannattaa testata!

xx Laura

@juoksujalkaa Facebookissa

@lauraenroth Instagramissa

Kuvat: Markku Lempinen