Hae
Juoksujalkaa

Juoksun helppous

Iloitsin sunnuntailenkin jälkeen Instagramin puolella, kuinka helpolta juoksu tällä hetkellä tuntuu. Tai on oikeastaan tuntunut jo muutaman viikon. Niin siistiä!

Tähän pisteeseen on varmasti auttanut suunnitelmallisuus ja aikataulutus, joka on vapaa-ajan suhteen käytössä. Se on tuonut älyttömän paljon tehokkuutta ja vähentänyt arjen rönsyilyä ja hätäisesti tehtyjä treenejä. Treenipäivät on merkattu kalenteriin ja odotan niitä aina innolla, mutta nautin myös treenittömistä päivistä täysillä. Enää ei tarvitse tuskailla, koska ja missä välissä mitäkin teen, vaan voin keskittyä juuri siihen hetkeen.

Kun treenipäivät on selvästi tiedossa, myös niiden sisältö on helpompaa suunnitella etukäteen ja treeniajat eivät veny.

viime viikon treenit

Viime viikko oli liikkumisten kannalta kaikin puolin onnistunut. Maanantaille suunniteltu salitreeni vaihtui aurinkoisen sään vuoksi lenkillä ja takapihalla tehdyllä jalkapainotteisella kuntopiirillä. Näin aionkin tehdä niin kauan kuin sää sallii. Tiistai ja keskiviikko on meillä vapaailtoja harrastuksista ja torstaina kävin salilla tekemässä ylävartalopainotteisen treenin. Perjantai on myös lepopäivä ja perheen yhteistä aikaa. Lauantaina tehtiin Monnan kanssa kunnon treeni koko kropalle ja sunnuntaina oli vuorossa rauhallinen juoksulenkki, josta onkin muodostunut jälleen sunnuntain vakkari. Neljä treeniä siis viime viikkoon, joista poikkeuksellisesti kylläkin kolme lihaskuntotreeniä. Ajatus on tehdä 2 lihaskuntotreeniä ja 2 juoksulenkkiä viikossa.

Uskon, että juoksun helppouteen on vaikuttanut toisaalta se vapaus, kun tällä hetkellä juoksen ainoastaan ”itselleni”, en treenaa mihinkään tapahtumaan tai muutenkaan siinä mielessä suunnitelmallisesti. Toisaalta huomaan, että juoksun ehdoilla tehty lihaskuntotreeni on vienyt tekniikkaa eteenpäin ja lihaksisto on vihdoin vahvistunut sille tasolle kuin mitä se oli ennen raskautta. Espoon vaihtelevilla (lue: mäkisillä) maastoilla saattaa myös olla osuutta askeleen keveyteen; juoksukunto on noussut. 😃

arkiaktiivisuus

Edelleen arkiaktiivisuuden ylläpitäminen hieman haastaa ja se 10 000 askeleen päivätavoite. Treenipäivinä ja kotonaolopäivinä määrä ylittyy helposti, mutta tiistai ja keskiviikko jää lähes aina alle tavoitteen. Tämä on ollut silmiä avaavaa, vaikka niinäkin päivinä ulkoillaan töiden jälkeen ja käydään kävelyllä metsässä jne. Hyvää tässä on se, että muuten viikon aktiivisuus on korkealla tasolla ja mittarin avulla tuota on ollut mahdollista seurata. Ei auta kuin jatkaa taistelua tuon aktiivisuustavoitteen eteen. 😊

Reipasta viikkoa,

xx Laura

@juoksujalkaa Facebookissa

@lauraenroth Instagramissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *