Hae
Juoksujalkaa

Liikunta raskauden ensimmäisellä kolmanneksella

Ajattelin kirjoitella vähän raskausajan kuulumisia ja nimenomaan liikunnan näkökulmasta. Tämä raskaus on eronnut ensimmäisestä merkittävästi alun pahoinvoinnin osalta, jota ei ensimmäisessä raskaudessa ollut juuri ollenkaan. Lähinnä olo on ollut jatkuvasti etovaa ja päänsäryt valtavia ensimmäiset kolme kuukautta. Siihen lisättynä ihan älytön väsymys. Ensimmäisessä raskaudessa en juurikaan tätä joutunut kokemaan, mitä nyt vähän jotkut hajut ällöttivät ensimmäisten kolmen kuukauden aikana ja pari päänsärkyä, mutta siinäpä ne oikeastaan olivat. Tämä on aiheuttanut tietysti muutoksia liikunnalliseen elämäntapaan.

Näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu, että olin lähes koko alkuvuoden, kolme kuukautta sohvan oma. Toki asiaa verotti myös helmikuussa flunssa, joka vei osaltaan mehut, mutta väsymys, etova olo ja päänsäryt olivat seurana melkein joka ilta. Tiedostin koko ajan, että pienikin happihyppely tai kävely auttaisi asiaa, mutta useinkaan en pystynyt lähteä liikenteeseen. Nyt maaliskuun viime päivät tekivät ison poikkeuksen ja olossa tapahtui merkittävä kohennus. Ihanaa! 😊

Juoksu

Liikunta raskauden ensimmäisellä kolmanneksella (vkot 1-12) oli vähäistä, tässä kuvakaappaus Movescountista todisteeksi. Hauskaa on, että raskaus etenee lähes samoilla päivämäärillä kuin vuonna 2016 (laskettujen aikojen välillä on 10 päivän ero). Näin ollen nämä ovat helposti vertailtavissa. Huom! Kuva muuten hieman vääristää, käytän myös kävelyssä tuota juoksuominaisuutta, joten treeneistä ei ihan tiedä, mikä on ollut enää juoksua ja mikä kävelyä. Ainakin helmikuussa flunssan jälkeen tuli käveltyä ja vuonna 2016 maaliskuun lopussa olevat keltaiset pallukat ovat kävelyä. 🙂

2019

Tuossa sama kuvakaappaus vertailuun vuodelta 2016. Myös silloisessa raskaudessa kärsin pidemmän liikuntatauon influenssan takia.

2016

Jos ensimmäisessä raskaudessa jouduin jättää juoksun täysin pois jo viikolla 14, tällä hetkellä pieni hölkkäily ei tunnu olevan ongelma (vko 17). Samanlaista paineen tunnetta ei tunnu tällä hetkellä ollenkaan. Toisaalta mitään pakkoa mulla ei ole myöskään juosta mahdollisimman pitkään eli sen suhteen kuulostelen aika tarkasti oloa.

Suurin juoksua haittaava tekijä on todella helposti nouseva syke, joka tietysti kertoo jostain ja sen vuoksi en ole juosten kokonaisia lenkkejä tehnyt. Tätä sykkeennousua en myöskään muista ensimmäisestä raskaudesta näin voimakkaana. Parhaalta onkin tuntunut vaihtaa kävelyyn esim. aina ylämäissä. Alkuvuoden ajan hiihto tuntui hyvältä, siinä kun ei tule sellaista tömähtävää liikettä, mutta siinä taas syke nousee helpommin korkealle. Ja hiihto jäi tauolle taas silloisen sairastelun takia.

Lihaskunto

Lihaskuntotreenit pääsin aloittamaan vasta nyt parin viime viikon aikana. Alkuun tein kuminauhalla pienen testisetin, joka tuntui tosi hyvältä. Nyt olen tehnyt lenkkien välissä ulkona lihaskuntoa omalla kehonpainolla ja käynyt jälleen salillakin! Sielläkin tein ainoastaan omalla kehonpainolla ja kuminauhalla, joka on ihan paras yhdistelmä. En koe tällä hetkellä tarvetta tehdä painojen kanssa treeniä, kuminauha tuo juuri sopivan vastuksen.

Vatsallaan ja selällään makaamiset ovat jääneet jo aikoja ja vatsalihaksia en ole tehnyt, mutta syvien vatsalihasten aktivointi puoltaa kyllä paikkaansa myös raskausaikana. Nyt kun ollaan jo raskauden toisella kolmanneksella olo tuntuu paljon  paremmalta ja liikunta maistuu tosi hyvältä. Parasta on nämä ulkoilun ja lihaskuntotreenien yhdistelmät, niillä jatkan niin pitkään kuin mahdollista.

Viime raskaudessa olin etuoikeutettu ja sain liikkua alusta loppuun monin eri tavoin, vaikka tosi nopeasti olo vaatikin kevyempiin versioihin siirtymisen. Toivotaan, että tällä kertaa menee myös näin! Alkuvuoden sohvalla makaamisen jälkeen, jo pelkkä ulkoilu ja kävely saa olon energiseksi ja tuo jaksamista, siihen kun vielä lisää sopivassa suhteessa lihaskuntoharjoittelua, niin paketti on hyvin kasassa.

Aurinkoista huhtikuun ekaa!

xx Laura

@juoksujalkaa Facebookissa

@lauraenroth Instagramissa

2 kommenttia

  1. Sinki kirjoitti:

    Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta. Mitä sinä tekisit jalkapallon/salibändyn kanssa? Kauan pelaisit? Voitko tehdä postauksen siitä mitä hankintoja olet vauvalle tehnyt?

    • juoksujalkaa kirjoitti:

      Kiitos kommentista! Noi on kyllä niin yksilöllisiä asioita… Tietysti säbässä ja jalkapallossa tulee jonkun verran myös kontaktia ja nopeita käännöksiä jne. mikä ehkä itseä vähän ”pelottaisi” ja siinä mielessä rajumpaa kuin normi juoksentelu. Mutta tosi vaikea sanoa, kauanko niitä pystyisi harrastaa.

      Uudelle tulokkaalle ei ole hankittu vielä mitään 🙂 Ja oikeastaan esikoisen kaikki hankinnat on kierrätetty eteenpäin (pinnasänkyä ja vaunuja lukuunottamatta), joten jonkun verran on hankintoja edessä. Ainakin turvakaukalo ja telakka, unipesän koin hyväksi, sitteri oli meillä ehdoton ja sitten se kaukalopussi! Itse hankin Babys Only merkkisen, se oli yksi parhaista!). Ja toki hankimme myös nyt äitiyspakkauksen. Siellä on vaan kaikkea tarpeellista 🙂

      Vuoden 2016 tekstin pääsee lukemaan tuolta:
      https://juoksujalkaa.vaikuttajamedia.fi/2016/05/31/ensikertalainen-vauvantarvikeviidakossa/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *