Hae
Juoksujalkaa
Kaupallinen yhteistyö

Vauvakuplan helpottaja

Kaupallinen yhteistyö: Stella

Vauva on nyt 2 kuukautta ja sen aikaa ollaan opeteltu elämää kahden lapsen kanssa. Niin ihanaa kuin kaikki onkin, kaksi lasta on enemmän kuin yksi – monessa asiassa. 🙂 Meidän vauvakuplan isoin helpotus on ollut Stellan siivoojan vierailu kerran kuukaudessa.

Kolmevuotias on siinä ikävaiheessa, että haluaa esitellä kaikki leikit ja osaamiset, saada äänensä kuuluviin ja kyselee ihan kaikesta moneen kertaan, eikä päästä muutenkaan helpolla. ”Kerro äiti lisää, ihan oikeasti”. Vauva taas on edelleen niin leppoinen ja lungi kuin olisin voinut parhaimmissa ajatuksissani toivoa, mutta tarpeen tullen (nälkä, uni, märkä vaippa, vatsanpuru tms.) karjaisee, eikä malta sekuntiakaan. Usein nämä kaksi yllä olevaa tuppaavat osua samaan aikaan.

Tällä orkesterilla mennään ja samalla mietitään, kuinkahan hyvin meidän seinänaapurit koko sekamelskan kuulee. 😀

vauvakuplan helpottaja

Lokakuun ja marraskuun siivouskerrat ovat tuntuneet jopa liian hyvältä ollakseen totta. Vauvakuplaan se on ollut vielä odotetumpi vieras kuin aiemmin. Tässä muutama ennen ja jälkeen kuva.

Ennen

Jälkeen

Ennen

Jälkeen

Ennen

Jälkeen


Kerran kuukaudessa siivoussopimuksella mennään, vaikka myönnettävä on, että tällä hetkellä siivousjälki pysyy hyvänä ehkä seuraavaan päivään. 😀 Välisiivouksia (lähinnä imurointia ja pöytien pyyhkimistä) tulee itse tehtyä päivittäin monta kertaa ja meillä onkin imuri saanut keskeisimmän paikan koko huushollista. Kun se on siinä parhaalla paikalla, sillä on helppo imaista tasaisin väliajoin lattiat puhtaaksi. 😉

Kuitenkin isomman siivouksen, kuten esimerkiksi lattioiden pesun ja kylpyhuoneen lasien pesun on saanut hoitaa Stellalaiset. Ainoa tehtävä siivouspäivinä on ollut saada bändi kasaan ja pois siivoojan tieltä, vaikka se ei välttämätöntä olisikaan. Ollaan aina oltu nopeita ja aktiivisia lähtijöitä, mutta tällä hetkellä on pakko myöntää, että nuo lähdöt ovat hieman hidastuneet. Samaan aikaan, kun toinen lapsista on ahkeroitu valmiiksi, toinen on ehtinyt ottaa pari askelta lähdössä taaksepäin ja homma alkaa alusta. Olen kuitenkin halunnut antaa myös siivoojalle työrauhan lähtemällä ”pois jaloista”. Mikä parasta, olemme parin viime kuukauden ajan saaneet alkuperäisen siivoojan Aalen takaisin! Olemme olleet todella tyytyväisiä hänen työpanokseen.

Lokakuun siivouskerralla vietettiin aikaa isomman kanssa puistossa, pienemmän nukkuessa vaunuissa.  Palattiin päiväunille kotiin, kun siivous oli lopuillaan. Marraskuun siivouskerralla lähdettiin humputtelemaan GoExpo Winteriin ja hoidettiin päiväunet autossa. Meillä siivous kestää n. 3-4 tuntia. Kolmevuotias osaa jo odottaa Aalea ja juttelee myös siitä, kuinka pitää yrittää pitää paikat siistinä siivoojan käynnin jälkeen. Keltä lie moista toivetta kuullut. 😀

Se tunne, kun saa palata siivottuun, puhtaalta tuoksuvaan kotiin, ei varmasti koskaan hälvene. Se on jälleen yksi tunne ja tuoksu, jota haluaisin purkittaa. Toinen siivouspäivän kohokohta meillä on, kun saadaan illalla pujahtaa puhtaisiin lakanoihin. Okei ja kolmas: hanojen, peilien ja lasipintojen kiilto!! Sellaiseen lopputulokseen en ikinä omin keinoin pääse.

xx Laura

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa

Vaunulenkeistä tehot irti – 10 niksiä

Kävelylenkeistä turhaan ajatellaan, että ne eivät ole mitään liikuntaa. Toki riippuu siitä, miten niitä tekee, mutta nehän ovat peruskestävyystreeniä parhaimmillaan. Vaunut tuovat hyvää vastusta ja vaunulenkeistä tulee raskaampia pikku hiljaa vauvan kasvaessa. Muistan jokusenkin kerran vaunulenkillä työntäneeni sellaista reilua pariakymmentä lisäkiloa; vauvaa, vaunuja ja ruokaostoksia umpihangessa hiki hatussa. Voin kertoa, että reenistä käy! 😀 Pieni vauva painaa vielä kovin vähän, mutta vaunulenkeistä saa tehokkaita muutamalla niksillä. Tekniikkalaji tämäkin ja löytyy paljon yhtäläisyyksiä esimerkiksi hyvän juoksuasennon kanssa! 🙂

Vaunulenkeistä tehot irti – 10 niksiä

Alun vaunutotuttelujen jälkeen ja kun oma kunto alkaa sallia, vaunulenkeille voi alkaa lisätä vauhtia ja pituutta. Ne jo osaltaan tekevät vaunulenkeistä käppäilyn sijaan treenin. Peruskunto alkaa kasvaa ja huomaa, kuinka sama lenkki sujuukin lyhyemmässä ajassa tai kunto kestääkin jo pidemmän lenkin. Parasta! Itse tykkään ottaa lenkin alun (n. 10 min) rauhassa ja vähän lämmitellä tulevaan treeniin. Teen usein tässä alussa lantionpohjatreeniä hengitysten kanssa.

  • Vauhti. Vauhtia on hyvä lisätä kun siltä alkaa tuntua. Askel kannattaa pitää suht lyhyenä, mutta tehokkaana, liiallinen harppominen kipeyttää takuuvarmasti lonkankoukistajat (pätee tässä yhtä hyvin kuin juoksussa)
  • Lantionpohja. Säilytä pito ja tuntuma lantionpohjassa lenkin ajan, mutta tarkoitus ei ole siis jännittää lantionpohjaa koko aikaa vaan enemmän tiedostaa se. Rentoutus on yhtä tärkeä kuin pito.
  • Keskivartalo. Keskivartalon aktivoinnissa on itsellä auttanut molempien raskauksien jälkeen tukivyö, joka ”muistuttaa” keskivartalon olemassaolosta ja tukee asentoa)
  • Katse ylös. Hyvä päänasento on tärkeä ja jos tuijottelee jalkoja lenkillä, niskat kipeytyvät herkästi.
  • Hartiat alas. Niska-hartiaseutu on vauvaa kantaessa, pestessä ja syöttäessä muutenkin koetuksella, joten lenkillä kannattaa antaa niille mahdollisimman paljon tilaa ja huomiota.
  • Yksi käsi työntöaisalla. Tämä tuo hyvän ristikkäiskierton keskivartaloon ja haastaa mukavalla tavalla asentoa. Muista vaihtaa kättä säännöllisesti lenkin aikana, äläkä purista liikaa!
  • Työntöaisan korkeus. Hyvä ohjesääntö on n. 90 asteen kulma kyynärpäässä. Työntöaisan korkeus vaikuttaa siihen, että hartiat pysyvät rentoina ja kuinka pitkiä askeleita pystyy rennosti ottamaan.
  • Rintakehä auki. Älä kyyristy tai kumarru vaunujen ylle. Tämän huomaa hyvin erityisesti ylämäessä tai lumihangessa tarpoessa. Tämä on edellytys myös sille, että hartiat pysyvät alhaalla ja rentoina ja hengitys virtaa hyvin.
  • Pakarajännitys askeltaessa. Kävelylenkeillä saa hyvää tuntumaa pakaroihin sekä pakarasta lisävoimaa eteenpäin menoon.
  • Jalkaterän rullaus. Kävelylenkeillä yllättävän koville joutuvat lonkankoukistajien lisäksi nilkat. Kipeyttä voi estää antamalla jalkaterän ja nilkkojen rullata vapaasti.

Ja hei, ulkoilu on oikein mukavaa ja suotavaa ilman tehokkuuttakin. 🙂 Itse tykkään kuitenkin muutaman kerran viikossa lähteä vaunulenkille ns. treenaamaan. Mittari käteen ja toppavaatteiden sijaan juoksuvermeet niskaan. Lenkin jälkeen suihkuun ja mahtava energinen olo sen jälkeen. Mikä parasta, ainakin näin kahden lapsen kokemuksella, myös vauva nukkuu paremmin, kun kyyti on päämääräistä haahuilun sijaan. 😉

Huomasithan mun, Karoliinan ja Hillan yhteisvaunulenkin? 12.11. klo 9.30 lähtö Laurinlahden uimarannan parkkipaikalta Espoosta. Toivottavasti pääset mukaan! Lenkki on kestoltaan noin tunnin ja sillä ei ole mitään muuta agendaa kuin tuulettua piristävässä ulkoilmassa ja saada hyvä mieli hyvässä porukassa. 🙂

xx Laura

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa