Hae
Juoksujalkaa

Monipuolisuutta juoksulenkeille

Viikko sitten sunnuntaina juoksin pitkästä aikaa kentällä vetoja. Vauva nukkui treenin ajan vaunuissa ja ehdin juosta 8×400 m vedot. Treeni sinällään oli aika hirveä, jalat eivät ole tottuneet nopeampaan tahtiin. Eli näitä lisää. Lenkit ovat jumahtaneet tasavauhtisille kympeille, koska niille on helppo lähteä vaunujen kanssa tai ilman. Päätinkin haastaa itseni ja lisäämään monipuolisuutta juoksulenkeille.

monipuolisuutta juoksulenkeille

Oma tavoite tällä hetkellä juoksun kanssa on kestävyyskunnon kehittäminen ja jaksamisen ylläpitäminen arjen vastapainona. Synnytyksestä tulee ensi viikolla kuluneeksi 10 kk ja onkin ollut hauska verrata tätä palautumista kolmen vuoden takaiseen. Silloin olin juossut jo yhden puolikkaan tähän mennessä ja siihen tarvittavat pitkät treenilenkit. Nyt palautuminen on ollut juoksun suhteen hitaampaa, monestakin syystä. Kuten sanottu, kympin lenkit ovat jo pitkään sujuneet hyvin ja helposti, mutta ajatus esimerkiksi puolimaratonista on tuntunut kaukaiselta. Pikku hiljaa se on kuitenkin taas hiipinyt mieleen, että olisi kiva testailla jossain vaiheessa pidempää lenkkiä…

Ja tänään sitten juoksin pisimmän pitkän! Olin lähtiessä asettanut sille tavoitteeksi 15 km. Rauhallinen lenkki täydellisessä auringonpaisteessa tuntui kuitenkin sen verran hyvältä, että laitoin vielä kilsan kiellon päälle. 😉 Reitti oli sellainen, että juoksin sen edestakaisin ja kieltämättä hiukan kyseenalaistin alun päätöstä juosta vielä kauemmas. Se kymppi kun menee helposti, niin 13 km kohdalla alkoi tänään painaa jaloissa. Ja viimeiset kolme kilsaa tuntuivat jopa vaikeilta. Mutta kotiin oli päästävä. Joten ei muuta kuin tossua toisen eteen. 😀

Tuli taas todettua, että on aivan eri asia juosta kympin lenkki kuin vaikkapa 15 kilometriä. Nämä pitäisi olla itselle aivan itsestään selviä asioita jo vuosien saatossa, mutta näköjään sitä joka kerta aloittaa tämän kuntoutuksen alusta. Avain kehittymiselle on lisätä monipuolisuutta juoksulenkeille, eikä jäädä junnaamaan samalle reitille. Siitä olen iloinen, että lihaskuntoon on tullut panostettua ja kroppa tuntuu kestävältä. Tämän päiväinen lenkki oli just sopiva haaste itselle tähän väliin, nyt voi rauhassa taas palautella.

Ai että olo tuntuu hyvältä nyt suihkun ja syömisen jälkeen!

xx Laura

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *