Hae
Juoksujalkaa
Kaupallinen yhteistyö

SUP-lauta vie virkistäytymisen ja palautumisen äärelle

Kaupallinen yhteistyö: Addnature.fi

Ihanat kesäsäät vaan jatkuvat ja tänäkin kesänä parasta virkistäytymistä on tuonut SUP-lautailu. Ostin viime kesänä oman laudan, kun tässä meren läheisyydessä asutaan. Oma SUP-lauta tuo mahdollisuuden harrastaa lajia täysin silloin kun itsellä sattuu sopiva aikarako löytymään. Olin toki suppaillut jo monta kesää vuokralaudoilla, tiesin nauttivani siitä ja laudan tulevan oikeasti käyttöön. Mulla kun lähes kaikki tekeminen ja liikkuminen tapahtuu ulkona ympäri vuoden, SUP-lautailu on ihanan rauhoittavaa ja palauttavaa kesätekemistä̈.

Suppailu on lajina monipuolinen. Siitä saa halutessaan nautinnollista vedessä rentoutumista tai haastavaa liikuntaa. Viime kesänä kävin myös ohjatussa SUP-joogassa. Varsinkin tänä kuumana kesänä on ollut ihana lähteä merelle palautumaan ja viilentymään, sillä merellä on aina huomattavasti viileämpää ja välillä voi uittaa jalkoja meressä. Koska en niin uimahommista innostu, tämä on loistava vaihtoehto virkistäytymiselle.

SUP-lautailu – virkistävää palautumista veden äärellä

Vaikka SUP-lautailu on tosi tehokasta ja paikka paikoin vaativaakin liikuntaa varsinkin merellä, jossa lähes aina tuulee, miellän oman suppailuharrastuksen nimenomaan rauhoittavana ja palauttava tekemisenä. Se on myös omaa aikaa ja luonnossa nauttimista. Lautaillessa joutuu kuitenkin tekemään myös ihan kunnolla töitä aaltoja vastaan ja se nollaa hyvin ajatukset, kun on keskityttävä ainoastaan siihen, että pääsee eteenpäin.

Mun mielestä on ihana välillä pysähtyä nauttimaan johonkin tuulensuojaiseen paikkaan. Ankkuria en ainakaan vielä ole itselle hankkinut, mutta se voisi olla seuraavana hankintalistalla, sillä sen avulla laudan voi ankkuroida paremmin paikalleen. Muuten joutuu koko ajan korjata laudan paikkaa laineiden mukaan, paitsi itse olen löytänyt suojaisan pysähtymispoukaman.

SUP-lautailu – myös haastavaa ja kehittävää liikuntaa

Ekoja kertoja vuosia sitten vuokrasin laudan ja sain suppailuun myös pienen tekniikkaopetuksen. Suppailu on oikeasti myös haastavaa ja kehittävää liikuntaa, jos siitä sellaista haluaa. Välillä esimerkiksi vastatuuleen meloessa kädet ja etenkin keskivartalo on oltava tiukasti mukana, että pääsee eteenpäin. Myös jalkalihakset ovat laudan päällä seisoessa ja tasapainoillessa mukana, pienessä kyykyssä jatkuvasti. Käsien asennolla on väliä, jotta saa mahdollisimman hyvän voimantuoton. Melalla syvältä vedestä kaksin käsin kauhaisemalla lauta liikkuu vakaasti eteenpäin ja keskivartalon lihakset ovat mukana. Suppailun jälkeen kehossa tuntee tehneensä ja syvät lihakset kehittyy!

Myös esimerkiksi molempien raskauksien ja synnytysten jälkeen on pitänyt ns. löytää keskivartalon lihakset ja tasapaino uudestaan. Merellä isommat veneet tuo välillä isoakin merenkäyntiä ja laudan päällä pysymiseen pitää keskittyä välillä kieli keskellä suuta. Mulla on suppaillessa käytössä kelluntaliivit, vaikka olen liikkunut ainoastaan rantoja pitkin. Yksin suppaillessa (onneksi kesäpäivinä merellä on hurjan paljon muitakin lautailijoita ja veneilijöitä, rannoilla uimareita jne.) en ole lähtenyt vastarannalle vaan enemmän sahaillut pitkää rantaviivaa edestakaisin. Kilometrejä tässä lajissa ei lasketa.

Addnaturen sivuilta löytyy SUP-lautoja joka lähtöön ja monesta eri hintaluokasta. Se on kuitenkin aina halvimmillaankin muutaman sadan euron hankinta, joten on kiva, että se tulee oikeasti käyttöön. Mun SUP-lauta on pumpattavaa mallia lähinnä säilytettävyyden(kin) takia ja juuri sen painoinen, että kannan sen tämän muutaman metrin matkan rantaan. Toki sen voi myös viedä rantaan ja pumpata siellä. Ekalle reissulle omalla laudalla viime kesänä erehdyin lähtemään tuulisella säällä ja sen huomasin liikuntasuorituksena jo heti kantomatkalla. 😀 Tuuli meinasi viedä sekä laudan että suppailijan. Kädet ja jalat täristen yritin sitten vielä edetä tuulisella merellä. Nykyään valitsen suosiolla vähän tyynemmän sään ja keskityn nautiskeluun ja maisemiin.

Addnaturen sivuilta löytyy myös mainio SUP-lautailuopas. Onko siellä muita suppailusta innostuneita? Onko suppailu sulle palauttavaa tekemistä vai otatko sen ns. liikunnan kannalta?

Ihania kesäpäivien jatkoa,

xx Laura

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa

Treeniviikko ja juoksuvarustesuositus helteelle

Viime viikon treeniviikkopostaus saa jatkoa 🙂 Päätinhän jatkaa tavoitetta viime viikollekin. Tää on oikeesti jännä homma, miten asioita saa tehtyä ja nistä tulee niin paljon helpompia, kun ne on kirjoittanut ylös. Oli se tavoite sitten mikä tahansa. Ainakin mua inspiroi valtavasti!

Viikko oli tosi kuuma ja teinkin kaikki treenit joko aamulla tai vasta illalla. Selvästi kroppa alkaa kyllä tottua jo kuumuuteen. Ja mä nautin valtavasti kesälenkeistä! Tällä viikolla tuli pari extrajuttuakin, jotka oli ihanat lisät viikkoon.

Treeniviikko

Ma: Aamulla kuntopiiri (löytyy Instagramista) ja päiväuniaikaan kehonhuolto vaunulenkin yhteydessä (Tämän kehonhuollon löydät Instagramista IG-tv:n puolelta)

Ke: Juoksulenkki 6 km kesäillassa fiilistellen

Pe: Juoksulenkki aamulla juoksurattaiden kanssa 8 km & kuntopiiri

La: SUP lautailu

Su: Juoksulenkki 10 km. Tällä 28 asteen hellelenkille olisin voinut startata reilusti aiemmin aamulla, mutta uni voitti ja tulee jatkossakin voittamaan aina. 😀

Juoksuvarustesuositus helteelle

Sunnuntain hellelenkillä juoksin Pression topilla, jolle täytyy antaa kyllä iso maininta. Toppi* on tarkoitettu nimenomaan kuumalle kelille, on superohut, kevyt ja hengittävä (takaosa täysin verkkomateriaalia), ei hankaa hierrä tai heilu juostessa.

Jos etsit huipputeknisiä ja toimivia juoksuvaatteita sekä kompressiovarusteita, suuntaa selaamaan Pression tarjontaa. Pression kompressiotrikoita olenkin testannut jo pidempään ja sieltä on noussut ykköseksi heidän korkeavyötäröiset trikoot. Parhaat! Ei näy läpi, pysyvät ylhäällä ja ennen kaikkea, niissä on tuo kompressio-ominaisuus. Pressio on 2XU-merkin perustajan uusi aluevaltaus, joten tietoa ja kokemusta löytyy taustalta paljon.

Koodilla twogether10 saa -10% alennusta heidän verkkokaupastaan.

Sellainen viikko! Juoksukilsoja kertyi tällä viikolla reilut 24. Tämä oli poikkeuksellisen hyvä treeniviikko ja yksi syy siinä, että meidän esikoinen on kesälomareissulla. Näin ollen viikosta tippui kokonaan hänen treenit ja päiväkotijutut ym. ja aikaa oli enemmän itselle. Tälle viikolle asetan maltillisen tavoitteen, teen mitä ehdin, jaksan ja huvittaa. Ainakin aloitan sen illaksi varatulla urheiluhieronnalla.

Aurinkoista juhannusviikkoa,

xx Laura

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa

*saatu testiin